Trecerea brusca a salariatilor de la munca de birou la telemunca implica anumite riscuri si responsabilitati in domeniul SSM. Inca din luna august Organizatia Internationala a Muncii (OIM) a elaborat un ghid practic privind telemunca, care face referire inclusiv la partea de securitate si sanatate in munca.
Riscuri in domeniul SSM in conditii de telemunca
- dependenta de tehnologie si supraincarcarea, care pot aduce o crestere a oboselii si a iritabilitatii si care pot impiedica odihnirea adecvata;
- sedentarismul si munca indelungata in aceeasi pozitie, care pot duce la cresterea riscului de aparitie a problemelor de sanatate (tulburari musculo-scheletice, oboseala ochilor, obezitate, boli de inima);
- ergonomia mobilierului de la domiciliu, care poate fi inadecvata pentru telemunca pe termen lung.
- izolarea prelungita, care creste riscul epuizarii prin munca si induce sentimentul de singuratate.
- echipamentele si conexiunile slabe de internet pot provoca frustrare si iritabilitate.
- cresterea riscului de hartuire online si de violenta domestica.
Cadrul legal cu privire la riscuri si responsabilitati in domeniul SSM
Pe partea de telemunca, angajatorii sunt obligati sa respecte in mod special, dincolo de Codul Muncii, prevederile Legii 81/2018. Conform acestui act normativ, contractul individual de munca al telesalariatilor trebuie sa faca referire la responsabilitatile partilor din domeniul SSM.
ATENTIE: Salariatii care au fost trecuti pe telemunca ar trebui sa aiba si contractele modificate in acest sens, pentru a fi acoperiti legal in cazul unui control al inspectorilor. Contactati-ne!
Obligatiile angajatorului in conditii de telemunca
- Sa asigure mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, cu exceptia cazului in care partile convin altfel;
- Sa instaleze, verifice si intretina echipamentul de munca necesar, cu exceptia cazului in care partile convin altfel;
- Sa asigure conditii pentru ca telesalariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul SSM, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru, specifice locului de desfasurare a activitatii de telemunca si utilizarii echipamentelor cu ecran de vizualizare (la angajare, la schimbarea locului de desfasurare a activitatii de telemunca, la introducerea unui nou echipament de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru).
Obligatiile salariatilor in conditii de telemunca
- Sa informeze angajatorul despre echipamentele de munca folosite si conditiile din biroul de acasa si sa-i permita acestuia accesul pentru stabilirea si realizarea masurilor necesare de SSM;
- Sa pastreze conditiile de SSM stabilite pentru biroul de acasa;
- Sa foloseasca numai echipamente de munca sigure din punct de vedere al SSM;
- Sa isi desfasoare activitatea cu respectarea dispozitiilor privind obligatiile lucratorilor, asa cum sunt ele prevazute in Legea securitatii si sanatatii in munca 319/2006, precum si in conformitate cu clauzele contractului individual de munca;
- Sa respecte regulile specifice si restrictiile stabilite de catre angajator cu privire la retelele de internet folosite sau cu privire la folosirea echipamentului pus la dispozitie.
NU UITATI! Angajatorii care nu iau masurile necesare pentru siguranta salariatilor risca amenzi de mii de lei din partea inspectorilor muncii. Contactati-ne!