Punctul de plecare in optimizarea activitatii de prevenire a accidentelor de munca si imbolnavirilor profesionale il constituie evaluarea riscurilor.
Indiferent de marimea societatii (1-2 angajati sau mai multi), o asemenea analiza permite ierarhizarea riscurilor in functie de dimensiunea lor si alocarea eficienta a resurselor pentru masurile prioritare.
Evaluarea riscurilor profesionale este o obligatie a angajatorilor prevazuta de directivele europene transpuse in legislatia nationala, in cadrul procesului de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana:
- Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 (art. 7 alin. (4) lit. a) – b)) si Normele metodologice de aplicare a acesteia aprobate prin Hotararea de Guvern nr.1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Hotarari de Guvern prin care au fost transpuse prevederile directivelor europene in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Evaluarea de riscuri nu se realizeaza pe functii, ci pe locuri de munca. Deci, chiar daca ocupatia este aceeasi, evaluarea riscurilor nu se poate face decat la fata locului, evaluandu-se riscuri specifice asociate respectivului loc de munca, tinand cont de mediul si sarcina de munca.
Etapele evaluarii riscului sunt:
1. Colectarea informatiilor
2. Identificarea pericolelor
3. Evaluarea riscurilor generate de pericole
4. Planificarea actiunilor de eliminare sau reducere a riscurilor. Analiza evaluarii
5. Elaborarea documentatiei de evaluare a riscurilor
1. Colectarea Informatiilor
In aceasta etapa adunam informatii despre:
- unde este amplasat locul de munca sau unde se desfasoara activitatea
- cine lucreaza acolo: avem in vedere in special femeile insarcinate, tinerii sau lucratorii cu dizabilitati. Acordam atentie atat angajatilor cu timp de munca partial, subcontractorilor, vizitatorilor dar si angajatilor care lucreaza pe teren.
- echipamente tehnice, materiale si procedee utilizate
- sarcina de munca
- daca au fost identificate pericole si sursele acestora
- daca si ce masuri de protectie sunt aplicate
Sursele de informare sunt:
- datele tehnice despre echipamentele, materialele si substantele utilizate
- procedurile si instructiunile de lucru
- rezultatele masuratorilor factorilor nocivi sau periculosi
- inregistrarile accidentelor de munca si bolilor profesionale in domeniu
- specificatiile substantelor chimice utilizate
- prevederile legale si standardele in vigoare
- examinarea mediului de munca
- examinarea sarcinilor efectuate la si in afara locului de munca
- discutii cu angajatii
- examinarea factorilor externi ce pot afecta locul de munca (conditiile climaterice)
2. Identificarea pericolelor
In aceasta etapa tinem cont de urmatoarele categorii de riscuri:
a) Mijloace de productie:
- factori de risc mecanic: organe de masini in miscare, suprafete periculoase, recipiente sub presiune sau vibratii
- factori de risc termic: temperatura ridicata sau coborata a obiectelor sau suprafetelor
- factori de risc electric: electrocutare prin atingere directa sau indirecta
- factori de risc chimic: substante toxice sau caustice utilizate in procesul de munca
- factori de risc biologic: animale periculoase sau preparate cu icroorganism. e
b) Mediul de munca
- factori de risc fizic: temperatura, curenti de aer, zgomot sau calamitati naturale
- factori de risc chimic: gaze, vapori sau pulberi in suspensie
- factori de risc biologic: microorganisme in suspensie in aer
c) Sarcina de munca
- continut necorespunzator al sarcinii de munca: operatii, reguli, procedee gresite
- sarcina sub/supra dimensionata cu capacitatea de munca a executantului
d) Executantul
- actiuni gresite: executare defectuoasa de operatii sau nesincronizari
- omisiuni: neutilizarea mijloacelor de protectie
3. Evaluarea riscurilor generate de pericole
Este necesar ca mai apoi fiecaruia dintre factorii de risc identificati sa ii fie asociat urmatoarele:
- consecinta maxima previzibila
- clasa de gravitate
- clasa de probabilitate
- un nivel de risc
4. Planificarea actiunilor de eliminare sau reducere a riscurilor. Analiza evaluarii
In functie de nivelul de risc putem planifica actiunile de eliminare sau reducere astfel:
- daca riscul este mare si evaluat ca fiind inacceptabil, actiunile de reducere a acestuia trebuie luate imediat;
- daca riscul este mediu si evaluat ca fiind acceptabil, se recomanda planificarea de actiuni pentru reducerea nivelului acestuia;
- daca riscul este mic si evaluat ca fiind acceptabil este necesar sa se asigure ca acesta va ramane la acelasi nivel.
5. Elaborarea documentatiei de evaluare a riscurilor
Evaluarea riscurilor cu privire la securitatea si sanatatea in munca la nivelul societatii, inclusiv pentru grupurile sensibile la riscuri specifice, trebuie revizuita, cel putin, in urmatoarele situatii:
a) ori de cate ori intervin schimbari sau modificari in ceea ce priveste tehnologia, echipamentele de munca, substantele ori preparatele chimice utilizate si amenajarea locurilor de munca/posturilor de munca;
b) dupa producerea unui eveniment;
c) la constatarea omiterii unor riscuri sau la aparitia unor riscuri noi
Sanctiunea contraventionala prevazuta de Legea nr.319/2006 pentru nerespectarea obligatiilor privind evaluarea riscurilor, conform art. 39 alin (5), este amenda intre 3500 – 7000 lei.
Suna acum si programeaza un audit dosar SSM si PSI la tine in firma.
Echipa Aleanto Consult – partenerul tau in domeniul SSM si PSI