Antreprenorul este persoana care doreste sa isi puna in aplicare propriile idei, pasiuni. A-ti deschide o firma este primul pas, si dupa mine cel mai usor. Dupa ce au „iesit actele”, ca antreprenor ai cateva resposabilitati inca de la primul punct de lucru sau primul angajat.
In acest articol nu voi vorbi despre toate responsabilitatile unui antreprenor, ci ma voi opri la cele 2 domenii in care prestam servicii: securitate si sanatate in munca (protectia muncii de altadata) – pe scurt SSM si prevenirea si stingerea incendiilor – PSI.
Ce este SSM si PSI?
Aceste servicii pentru multi antreprenori sunt un fleac, o nimica toata sau si mai grav o carticica in care semnam din cand in cand. Pentru altii este teama de amenzile pe care le pot primi in cazul in care ar putea sa le primeasca in urma vizitelor de la ITM sau ISU.
In realitate, ele reprezinta:
- SSM: promovarea unui mediu de lucru sigur pentru angajat, angajator, lucratori detasati sau pusi la dispozitie de catre alt angajator si de ce nu chiar pentru clienti, atunci vin in vizita
- PSI: implementarea unui program de pregatire a personalului cu privire la prevenirea si recunoasterea pericolelor de incendiu.
Pe scurt SSM si PSI, pot sa iti aduca cateva avantaje, cum ar fi:
- reducerea costurilor – un accident de munca sau un incendiu poate insemna costuri pentru ingrijirile medicale, ore de lucru platite pentru cineva care nu va produce rezultate pentru compania ta, readucerea locatiei la parametrii initiali si chiar posibile litigii sau amenzile destul de mari din aceste domenii
- poti reduce absenteismul – un incendiu, accident sau boala profesionala provoaca, in primul rand, incapacitatea temporara de munca.
De ce SSM si PSI?
Pentru ca accidente de munca si incendii se intampla. Stau marturie rapoartele pentru anul 2018 publicate de catre:
- Inspectia Muncii, in ceea ce priveste accidentele de munca: au fost 4916 accidentati din care 225 accidentati mortal si 647 accidente de traseu.
- IGSU din care reiese ca 31% din incendiile inregistrate pe parcursul anului s-au produs in sedii de firme si birouri si au fost inregistrate 140 de victime din care 25 decedati.
Ce ai de facut?
Organizarea activitatilor in SSM si PSI este determinata, in principal de 2 factori: numarul de angajati si tipul de activitati desfasurate.
Din punct de vedere al SSM:
Pentru societatile in care sunt mai putin de 9 angajati, legea ofera posibilitatea angajatorilor de a-si asuma atributiile in domeniu, insa trebuie sa indeplineasca cumulativ cateva conditii, conform art. 16 din HG 1425/2006.
Pentru societatile in care isi desfasoara activitatea mai mult de 9 angajati, legea prevede conditii clare in care se desfasoara aceasta activitate, conform art. 17-19 din HG 1425/2006.
Din punct de vedere al PSI:
Toate societatile care au cel putin punct de lucru, conform L 307/2006 si OMAI 163/2007, vor lua in calcul caracteristicile cladirilor, cum ar fi: inaltime, suprafata, activitate si numarul de persoane ce se pot afla la un moment dat in locatie.
Indiferent de situatia in care te afli, sunt cativa pasi de facut:
- evaluarea riscurilor de accidentare si imbolnavire a angajatilor si/sau a riscului de incendiu
- intocmirea planului de actiune
- instruirea angajatilor
- verificari periodice ale instalatiei electrice, a echipamentelor de munca, etc.
Toti acesti pasi se vor transforma in documente si masuri ce trebuie duse la indeplinire.
Stiu, din experienta, ca aceste domenii sunt stufoase si informatiile le gasesti prin mai multe legi si hotarari de guvern sau ordine emise de diverse entitati si nu mai ai timp sa cauti care de unde vine.
Pentru a veni in intampinarea celor ce isi doresc sa isi asume aceste responsabilitati sau sa verifice (de ce nu?) daca au dosarul complet, prin abonarea la newsletter ofer cadou un check list cu documente si masuri in ambele domenii. Click aici.
Nu uita!:
Pune-ți toate actele in regula si implementeaza un sistem de preventie pe linie SSM si PSI. Astfel, poti evita un eveniment nedorit: accidentul de munca sau un „simplu” incendiu ce poate insemna chiar falimentul firmei.
La final, permite-mi te rog, o intrebare: Tu ce faci pentru angajatii tai? Daca vrei, mi-ar placea sa-ti citesc raspunsul la adresa de email dana.gelea@aleanto.ro.
Dana Gelea
Inspector SSM