Fiecare antreprenor știe foarte bine că orice afacere, mai mică, mai mare, start-up sau în plin avânt, trebuie să aibă un control al factorilor de risc la fiecare loc de muncă. Pentru a face acest lucru, trebuie să te gândești, tu cel care gestionezi firma, să apelezi la serviciile oferite de o societate abilitată în acest domeniu sau să îți organizezi propriul departament de securitatea muncii, deci să angajezi persoane cu pregătirea și experiența necesara.
Administratorul răspunde de organizarea activității de protecție
Indiferent de forma juridica – SRL, PFA, etc – administratorul trebuie să fie informat despre toate reglementările ce se aplică în domeniul lui de activitate, astfel încât să poată preveni bolile profesionale sau accidentele de muncă.
Această obligație a angajatorului este prevazuta de art. 6 alin. (1) din Legea securității și sănătății în munca nr. 319/2006: Angajatorul are obligația de a asigura securitatea și sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă.
Însă Normele de aplicare a legii 319/2006 oferă angajatorilor, în anumite condiții, următoarele opțiuni de organizare a acestor activități:
a) prin asumarea de către angajator, în condițiile art. 9 alin. (4) din lege, a atribuțiilor pentru realizarea măsurilor prevăzute de lege;
b) prin desemnarea unuia sau mai multor lucrători pentru a se ocupa de activitățile de prevenire și protecție;
c) prin înființarea unuia sau mai multor servicii interne de prevenire și protecție
d) prin apelarea la servicii externe de prevenire și protecție.
Ce facem noi, mai în detaliu
Primul pas este să ne gândim la ceea ce ar putea provoca daune sau îmbolnăviri angajaților tăi. În urma acestui proces vom avea niște măsuri rezonabile pentru a preveni accidentele sau îmbolnăvirile la locul de muncă.
Acest proces este cunoscut sub numele de evaluare a factorilor de risc și este un lucru pe legea ți-l impune, dacă ai cel putin 1 colaborare cu o persoană. Legea se aplica atât angajaților, cât și persoanelor detașate, puse la dispoziție, ucenici sau vizitatori.
O evaluare a riscurilor nu se referă la crearea unor cantități uriașe de documente, ci mai degrabă la identificarea măsurilor necesare pentru controlul riscurilor la locul de muncă.
Îmi vei spune, poate, ca tu iei deja măsuri pentru a-ți proteja angajații, însă evaluarea riscurilor te va ajuta să vezi dacă ai acoperit toate riscurile.
Identificarea factorilor de risc
Unul dintre cele mai importante aspecte ale evaluării riscului este identificarea cât mai precisă a pericolelor potențiale. De exemplu: profesorul meu de securitate și sănătate în munca ne spunea că într-un apartament poți identifica până la 167 factori de risc, majoritatea în bucătărie.
Un bun punct de plecare este să ne „plimbam” prin societate și să ne gândim la pericole (lucrurile care pot provoca daune). Cu alte cuvinte, este vorba despre acele activități, procese sau substanțe utilizate care ar putea răni angajații sau pot dăuna sănătății lor?
Când lucrezi într-un loc în fiecare zi, este ușor să treci cu vederea unele riscuri, așa că iată procedura noastră pentru a le identifica pe cele care contează:
• verificăm instrucțiunile sau fișele tehnice ale producătorilor pentru substanțe chimice și echipamente, deoarece acestea pot fi de mare ajutor în explicarea pericolelor și crearea unei imagini de ansamblu cât mai concreta
• ne uitam apoi la înregistrările de accidente și de sănătate din domeniul tău – acestea ne vor ajuta sa vedem acei factori de risc mai putin vizibili
• luam în calcul acele activități care nu sunt de rutină (de exemplu, operațiuni de întreținere, curățare sau modificări ale ciclurilor de producție)
• nu vom uita nici de pericolele pe termen lung pentru sănătate (de exemplu, niveluri ridicate de zgomot sau expunere la substanțe nocive)
Există unele activități cu un risc recunoscut de accidentare, de exemplu, lucrul la înălțime, lucrul cu substanțe chimice, mașini și utilaje. În funcție de tipul de muncă pe care îl desfășori, pot exista și alte pericole relevante pentru afacerea ta.
Cine ar putea fi rănit?
Apoi, analizăm cum ar putea fi răniți angajații tăi (sau alții care pot fi prezenți, cum ar fi contractanții sau vizitatorii). Întrebăm angajații care cred că sunt pericolele în activitatea pe care o desfășoară, deoarece pot observa lucruri care nu ne sunt evidente și pot oferi câteva idei bune despre cum să controlam riscurile.
Pentru fiecare pericol trebuie să știm clar cine ar putea fi afectat – ne va ajuta să identificăm cel mai bun mod de a controla acel risc. Asta nu înseamnă listarea tuturor pe nume, ci mai degrabă identificarea grupurilor de persoane (de exemplu, „persoane care lucrează în magazie” sau „trecători”). Avem în vedere, că:
• sunt angajați ce pot avea cerințe particulare, de exemplu muncitori noi și tineri, lucrători emigranți, mame sau femei însărcinate, persoane cu divizibilități, lucrători temporari, antreprenori, lucrători la domiciliu și freelanceri
• ne gândim la persoane care s-ar putea să nu se afle tot timpul la locul lor de muncă, cum ar fi vizitatorii, antreprenorii și lucrătorii de întreținere
• luam în considerare vecinii dacă ar putea fi afectați de activitățile tale
• dacă împarți locația cu o alta afacere, avem în vedere modul în care munca ta îi afectează pe ceilalți și modul în care munca lor te afectează pe tine și pe lucrătorii tai. Vom vorbi cu ei și ne asiguram că există reglementari și de o parte și de cealaltă
• întrebăm lucrătorii dacă este posibil să fii omis ceva
Evaluarea riscurilor
După ce am identificat pericolele, trebuie să vedem cât este de probabil să apară aceste daune, adică nivelul de risc și ce poți face în acest sens. Riscul este o parte din viața de zi cu zi și nu îl poți elimina. Ceea ce trebuie să facem este să ne asiguram că știi despre riscurile principale și lucrurile pe care trebuie să le faci pentru a le gestiona în mod responsabil. În general, trebuie să faci tot ceea ce este practic cu putință pentru a-ți proteja oamenii.
Evaluarea riscului ar trebui să includă doar ceea ce ar putea fi în mod rezonabil de așteptat să știi – nu te aștepta sa anticipezi riscuri neprevăzute.
Iată câțiva pași pe care îi poți face:
• încercarea unei opțiuni mai puțin riscante
• prevenirea accesului la pericole
• organizarea muncii pentru a reduce expunerea la pericol
• acordarea de echipamente de protecție
• furnizarea de facilități de asistență medicală, cum ar fi prim-ajutor
• implicarea și consultarea angajaților
Îmbunătățirea sănătății și securității nu trebuie să coste foarte mult. De exemplu, plasarea unei oglinzi într-un colț orb pentru a ajuta la prevenirea accidentelor de vehicule este o precauție scăzută, având în vedere riscurile. Nerespectarea unor măsuri de precauție simple te poate costa mult mai mult dacă se întâmplă un accident.
Implicând angajații, poți fi sigur că ceea ce îți propui să faci va funcționa în practică și nu va prezenta pericole noi.
Dacă controlezi un număr de locuri de muncă similare care conțin activități similare, poți crea o evaluare a riscurilor „model” care reflectă pericolele comune și riscurile asociate cu aceste activități.
Înregistrarea elementelor constatate
Vom avea o evidență a ceea ce am constatat – pericole, modul în care oamenii ar putea fi răniți de ei și ce poti face pentru a controla riscurile. Orice înregistrare se dorește să fie simplă și concentrată pe controale.
Orice document pe care îl emitem, în acest sens, trebuie să te ajute să comunici și să gestionezi riscurile în afacerea ta. Pentru majoritatea angajatorilor acest lucru nu este un exercițiu prea greu – trebuie doar să retii principalele riscuri semnificative si ce faci pentru combaterea lor (aici te ajutam noi).
Evaluarea riscului trebuie să fie „adecvată și suficientă”, adică ar trebui să arate că:
• s-a făcut o verificare corespunzătoare
• am întrebat cine ar putea fi afectat
• ne-am ocupat de toate riscurile semnificative evidente, ținând cont de numărul de persoane care ar putea fi implicate
• precauțiile sunt rezonabile, iar riscul rămas este scăzut
• am implicat angajații sau reprezentanții lor în acest proces
În cazul în care natura muncii tale se schimbă destul de frecvent sau locul de muncă se schimbă și se dezvoltă (de exemplu, un șantier de construcție) sau în care lucrătorii tai se mută de la un loc la altul, este posibil ca evaluarea riscului dvs. să fie nevoită să se concentreze mai mult pe o gamă largă de riscuri care pot fi anticipate .
Dacă evaluarea riscului identifică o serie de pericole, trebuie să le punem în ordinea importanței și să abordam, mai întâi, cele mai grave riscuri.
Identificam soluții pe termen lung pentru riscurile cu cele mai mari consecințe, precum și acele riscuri care pot provoca accidente sau boli. De asemenea, ar trebui să stabilim dacă există îmbunătățiri care pot fi implementate rapid, chiar și temporar, până când pot fi instituite controale mai fiabile.
Tine minte, cu cât este mai mare pericolul, cu atât trebuie să fie mai puternice și mai fiabile măsurile de control al riscului de accidentare.
Examinare periodica și evaluarea riscului
Puține locuri de muncă rămân la fel. Mai devreme sau mai târziu, vei aduce echipamente, substanțe și proceduri noi care ar putea duce la riscuri noi. Așadar, are sens să revizuim ceea ce faci în permanență, sa ne uitam din nou pe evaluari și să te întrebam:
• au fost schimbări semnificative?
• mai este nevoie de îmbunatățiri?
• au angajații vreo problema?
• creste sau mai exista riscul de accidente sau eșecuri?
Evaluarea de riscuri trebuie actualizata ori de câte ori sunt modificate criteriile ce au stat la baza realizării acesteia.
În cazul în care, îți dorești sa nu ai aceasta activitate în grija ta, îți recomand sa apelezi la un serviciu extern. În plus, nu va trebui să mai cauți reglementari de SSM în domeniul tău de activitate, vei avea propriul tău consultant de specialitate.