Nu este deloc simplu sa fii antreprenor in timp de pandemie. Sa nu lasi grijile si temerile sa te copleseasca. Sa reusesti sa-ti tii afacerea in picioare, sa gasesti oportunitati, dar sa ai grija si de angajati.
Ce poti face pentru angajati?
Daca specificul companiei tale permite acest lucru, este foarte important sa le acorzi angajatilor tai posibilitatea de a lucra de acasa, pentru a nu expune un anumit numar de persoane la transport in comun, suprafete infectate, stres suplimentar.
Stim cu totii motivul pentru care se incurajeaza statul acasa si lucrul de acasa. Este unul matematic: aplatizarea curbei imbolnavirilor, in incercarea de a minimiza numarul de persoane infectate si de a proteja intreaga comunitate.
Sunt multe companii in care acest lucru nu este posibil, din cauza specificului activitatii.
In cazul acestor categorii de angajati, este important ca riscul de contaminare sa fie diminuat.
Poti reorganiza programul de lucru, astfel incat o parte din angajati sa parcurga drumul spre locul de munca inainte orelor de varf, iar cealalta parte, dupa trecerea acestor ore.
Poti sa acorzi angajatilor un beneficiu dedicat aceastei perioade de criza: decontarea costurile de transport cu taxiul sau un serviciu de ride sharing catre locul de munca. Astfel angajatii evita complet mijloacele de transport in comun si zonele pietonale aglomerate.
Cateva modificari poti face si la locul de munca: intalnirile interne care nu sunt strict necesare anuleaza-le sau inlocuieste-le cu video conferinte, acorda pauza de pranz la ore diferite, aranjeaza spatiile de lucru pentru a respecta distantarea intre angajati. Daca nu sunt urgente si esentiale amana deplasarile de orice fel, in interes de serviciu.
Lucruri pe care sa NU le faci ca antreprenor in timp de pandemie
- Sa obligi angajatii sa se deplaseze la birou, desi ar putea lucra de acasa
- Sa sustii ca abia atunci cand va aparea un coleg infectat va fi un motiv de lucrat de acasa
- Sa constrangi angajatii prin impunerea fricii vis-a-vis de salariul sau siguranta locurilor de munca, pentru ca acestia sa se simta obligati sa vina, sau tematori sa vorbeasca despre drepturile lor
Lucruri pe care sa le faci ca antreprenor in timp de pandemie
- Sa iei in calcul legea pentru parintii care pot beneficia de un concediu special, deoarece se ocupa de copiii lor care nu mai merg la scoala sau la programa de after school
- Sa implementezi cat mai repede un sistem IT (in cazul in care nu ai unul deja) in care toti angajatii sa poata lucra de acasa si accesa sistemele de fisiere si programe comune.
- Sa oferi instrumente care vor ajuta echipa sa lucreze mai simplu. Exista o multime utile si cu variante gratuite: Slack, Zoom, Google Drive, Google Hangouts Meet.
- Aplica la granturile acordate sau sprijinite de Guvern, pentru IMM-uri.
- Cauta noi linii de business sau activitati alternative pe care le poti derula in aceasta perioada.