Echipamentul individual de protectie, pe scurt EIP, este acel echipament ce trebuie purtat sau manevrat de angajat pentru a se proteja impotriva unuia sau mai multor riscuri ce pot aparea cand este la locul de munca.
Care este baza legala pentru stabilire si acordare echipament?
Acordarea si utilizarea echipamentului individual de protectie se face in baza HG 1048/2006. Conform prevederilor legale se intocmeste Lista interna de acordare EIP, pentru fiecare functie sau meserie din societate.
Angajatorii trebuie sa acorde, obligatoriu si gratuit, EIP atat pentru personalul propriu, cat si pentru toate categoriile de persoane ce isi desfasoara activitatea in incinta societatii.
Cum stabilim echipamentul de protectie?
Stabilirea sortimentelor si tipurilor de echipamente care compun EIP ce trebuie acordat unui angajat, se face pe baza analizei si cumularii factorilor de risc ce pot aparea la locul de munca. In cadrul acestei analize se va urmari sa se asigure protectia impotriva tuturor factorilor de risc care pot actiona asupra angajatului.
Atentie! Echipamentul de protectie este diferit de echipamentul de lucru.
Echipamentul de protectie este o masura prin care se previne sau se diminueaza actiunea factorilor de risc asupra unei persoane. Un exemplu este: incaltaminte cu bombeu metalic rezistent la soc.
Echipamentul de lucru sunt acele mijloace utilizate in activitate la locul de munca, pentru a proteja imbracamintea personala impotriva uzurii si murdaririi excesive. Exemplu: uniformele medicale
Care sunt obligatiile angajatorilor?
In momentul in care distribuie echipamentul de protectie, angajatorul trebuie sa:
- instruiasca angajatii atat asupra modului de utilizare cat si despre factorii de risc impotriva carora echipamentul ii protejeaza,
- verifice periodic calitatea de protectie a echipamentului si modul de utilizare de catre angajati
- asigure, daca este necesar, conditii pentru curatare sau denocivizare a echipamentului.
Care sunt obligatiile angajatilor?
Angajatii care beneficiaza de echipament de protectie, au si ei cateva obligatii, cum ar fi:
- sa cunoasca modul corect de utilizare si caracteristicile EIP din dotare
- sa utilizeze EIP pe toata durata activitatii pe care o desfasoara in unitate
- sa utilizeze EIP doar in scopul pentru care acesta a fost distribuit si sa se preocupe de pastrarea calitatii de protectie a acestuia
- sa anunte conducatorul locului de munca si sa solicite un nou EIP atunci cand cel din dotare este este degradat sau nu mai prezinta calitatea de protectie.
Cum se face inlocuirea echipamentului?
Angajatorul trebuie sa inlocuiasca, obligatoriu si gratuit, EIP care nu mai prezinta calitatea de protectie necesara. Inlocuirea trebuie sa se faca si in cazul in care durata de viata (termenul prevazut de producator) s-a terminat.
Pierderea calitatii de protectie inainte de termenul prevazut de producatori si dovedita a se fi produs din vina angajatului, indreptateste angajatorul la recuperarea sumei, dar numai dupa inlocuirea echipamentului in cauza cu un alt produs de acelasi tip.
Atentie! Angajatul are dreptul sa refuze executarea unei sarcini de munca daca nu i se asigura echipamentul necesar, fara ca refuzul sau sa atraga asupra sa masuri disciplinare.
Care sunt sanctiunile?
– amenda contraventionala este de 3.500 de lei – 7.000 de lei pentru neacordarea de echipament nou la inlocuirea celui degradat.
– amenda contraventionala este de 5000 – 10000 lei pentru neacordarea echipamentului individual de protectie, conform cu masurile din Planul de prevenire si protectie
– constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei nerespectarea reglementarilor de securitate si sanatate in munca privind organizarea activitatii de pastrare, intretinere si denocivizare a echipamentului individual de protectie.